מגזין קוגן

החלמה מניתוח פלסטי וטיפול בצלקות

מטרתו של ניתוח פלסטי הוא לשפר את מראהו של אזור מסוים בגוף שאיננו מרוצים ממנו. לעיתים מדובר בניתוח לתיקון צורה שאיננו מרוצים ממנה, כמו ניתוח אף או ניתוח הקטנת חזה, ולעיתים מדובר בתיקון התוצאות של תהליך ההתבגרות, כמו ניתוח מתיחת פנים או ניתוח עפעפיים.

כאשר מגיעים להחלטה לעבור פרוצדורה שכזו חשוב להיות מגויסים ומוכנים לתהליך, ולקחת בחשבון שעל מנת שתוצאות הניתוח יהיו מרביות ואידאליות חשובים מספר גורמים למשוואה – בחירת מנתח פלסטי מקצועי ומנוסה אך גם הגעה לביקורות והיצמדות להתוויות של הרופא המנתח לפני הניתוח ואחריו במהלך תהליך ההחלמה.

החלמה אחרי ניתוח

החלמה מניתוח פלסטי תלויה במספר נתונים בהם סוג הניתוח, גיל המטופל או המטופלת, והמצב הבריאותי. לכל ניתוח יש זמני החלמה אחרים וכללים שונים שיש לשמור בתקופה שאחריו. כך למשל החלמה מניתוח מתיחת פנים אורכת בדרך כלל בין מספר ימים עד לשבועיים, לעומת זאת החלמה מניתוח מתיחת בטן נמשכת בין שבוע לשבועיים ועם המלצה של לבישת חגורת בטן מחטבת במשך כחודש מיום הניתוח.

כך שלכל ניתוח יש הוראות שונות שיש לשמור לאחר הניתוח, דברים שאסור או מותר לעשות, תרופות שמותר או אסור לקחת ועוד. ולכן, בסיום כל ניתוח ולפני השחרור הביתה מבית החולים חשוב לוודא שהינכם יודעים ומבינים את כל ההגבלות ואת משך התקופה שבמהלכה עליך לשמור עליהן. הגבלות אלו יכולות להיות מניעה מעישון ומניעה מחשיפה לשמש, שינה על הגב לתקופה מסוימת, הימנעות מפעילות גופנית ועוד. כשכל מטרתן הן לדאוג ולוודא שתהליך ההחלמה שלך מהניתוח הוא הכי אופטימלי שניתן, ושתוצאות הניתוח יהיו האידאליות ביותר עבורך ובדיוק כפי שדמיינת טרם ההליך.

כחלק מתהליך החלמה אופטימלי בחלק מהניתוחים, בהם הצלקת נראית לעין, חשוב להבין מה עליך לעשות על מנת לדאוג להחלמה נכונה, ולמזער את הצלקות כמה שניתן.

מהי צלקת ואיך מטפלים בה?

צלקת היא סימן הנראה לעין ונוצרת כתוצאה מחתך בעור או ברקמה אחרת בגוף. 
צלקת ברקמת העור נגרמת בתהליך ריפוי טבעי של חתך, וכדי לתקן את הנזק, הגוף שולח לאזור החתך תאים המייצרים קולגן, שהוא אחד המרכיבים החשובים בריפוי רקמות העור. כיוון שהגוף לא יכול לשחזר את הרקמה להיות בדיוק כפי שהייתה, הרקמה החדשה תהיה בעלת מרקם ואיכות שונה מהרקמה שמסביב. 

תחילה, נוצרת צלקת ראשונית המאופיינת בגוון אדמדם, אשר בולטת מעט מעל פני רקמת העור ורגישה למגע.  בתהליך ריפוי תקין הרגישות נעלמת, הצלקת מתיישרת לגובה אחיד עם רקמת העור ונותרת בהירה ועדינה. תהליך זה נמשך כשנה. לרוב תהליך ההחלמה של החתך מתרחש באופן רגיל, אך לעיתים, בעת ריפוי טבעי של הגוף, הגוף מייצר עודף קולגן הגורם לצלקות היפרטרופית או צלקת קלואידית. לא ניתן לחזות מצבים אלו מראש ואופן ההצטלקות שונה מאדם לאדם וכל עור מגיב בצורה שונה.

חלק מהניתוחים הפלסטיים מותירים צלקות שנראות לעין לאחר הניתוח, כגון ניתוח הרמת חזה או ניתוח מתיחת בטן. אך קיימים גם ניתוחים שאינם מותירים צלקות שנראות לעין כיוון שהצלקות נעשות בחלקים מוסתרים, כגון ניתוח הרמת גבות, ניתוח מתיחת פנים וצוואר או ניתוח אף. הצלקות שעל העור, הנוצרות בעקבות חלק מהניתוחים קוסמטיים, אינן פוגעות בתפקוד אך הן עלולות להיות בעלות השלכות אסתטיות.

מנתח פלסטי מנוסה מותיר את הצלקת הכי מינימלית ועדינה שניתן, אך על מנת להגיע לתוצאות אידאליות, חשוב להבין מה עליך לעשות על מנת לדאוג להחלמה נכונה, ולמזער את הצלקות כמה שניתן.

עד היום לא קיימת שיטה המעלימה צלקות לחלוטין, אך קיימות שיטות, טיפולים והמלצות שנועדו לעזור בתהליך החלמה תקין של העור, לשפר את מראה הצלקות ולהותיר אותן עדינות וקלות ככל שניתן.

קודם כל, וכפי שהוזכר קודם, חשוב מאוד להקפיד על הוראות הרופא לאחר הניתוח. לאחר כל ניתוח אסתטי חשוב לנוח, להימנע מעישון, להימנע מחשיפה לשמש ולשמור על ניקיון והיגיינה.

דבר נוסף שיכול מאוד לעזור לריפוי נכון של הצלקת הן משחות נגד צלקות. משחות אלו מיועדות לצלקות  טריות ועדינות יחסית. חלקן מבוססות על ג׳ל סיליקון, וחלקן מכילות חומרים אנטי-דלקתיים. אך כולן יעילות במיוחד ככל שמתחילים את הטיפול קרוב יותר למועד הניתוח.

טיפול נוסף העוזר להרבה מהמטופלים והמטופלות להפוך את הצלקת להרבה פחות בולטת לעין הוא טיפול ביריעות סיליקון. יריעות אלו נצמדות לאזור הצלקת למשך מספר חודשים, והן מיועדות להפחית את פעילות הצלקת ואת ייצור הקולגן.

פתרון נוסף המתאים בחלק מהמקרים הם סטרואידים הניתנים בזריקה למיקום הצלקת. זריקה זו מיועדת בעיקר במקרים בהם מתפתחת צלקת היפרטרופית או צלקת קלואידית, ומטרתה לדכא את התהליך הדלקתי ואת ייצור הקולגן ברקמה הצלקתית.

במקרים מסוימים וקיצוניים מאוד, בהם הצלקות מהוות בעיה אסתטית משמעותית, ניתן לבצע ניתוח במטרה לתקן את הצלקת הקיימת. ניתוח פלסטי זה משפר את המראה הכללי של הצלקת, ומאפשר לשפר את הצורה והחלקות של אזור הצלקת כדי להקנות לה מראה אחיד ואסתטי יותר.

רוצים להפוך חלומות למציאות?

לפרטים נוספים וקביעת פגישת ייעוץ בסניף הקרוב לביתכם, אנא מלאו את טופס הפנייה ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן